Orthomoleculaire Therapie | taboegroepspraktijk
therapie

Orthomoleculaire Therapie

WAT IS ORTHOMOLECULAIRE THERAPIE?

Orthomoleculaire therapie, een waardevolle aanvulling op de reguliere geneeskunde. Je hebt er vast al van gehoord, maar wat is orthomoleculaire therapie nou eigenlijk, en wat doet een orthomoleculair therapeut precies? Ik bied je graag wat helderheid.

Het woord ‘orthomoleculair’ kan opgesplitst worden in twee delen:

Orthos: afkomstig uit het Grieks en betekent ‘juist’, ‘recht’ of ‘gezond’.

Moleculair: verwijst naar moleculen. Een molecuul is het kleinste deeltje van een stof dat de chemische eigenschappen van die stof nog bezit.

Het doel is om een optimale concentratie voedingsstoffen in je lichaam te realiseren zodat je lichaam optimaal kan functioneren.

HOE GAAT HET JUIST IN ZIJN WERK?

In de orthomoleculaire geneeskunde gaat men op zoek naar dieper gelegen oorzaken van symptomen of klachten om vervolgens ons lichaam terug de kracht de geven zichzelf te herstellen. Hierbij wordt gekeken naar verschillende pijlers van gezondheid: voeding, beweging, lifestyle (waaronder bioritme en stress, …) en eventueel suppletie van natuurlijke nutriënten.

“It’s all about energy “ – Leo Pruimboom

In ons lichaam draait alles rond energie. Het lichaam streeft ernaar om op een flexibele manier altijd een balans of homeostase te bereiken. Wanneer ons lichaam klachten of symptomen begint te vertonen, geeft het ons dus eigenlijk een signaal om ons duidelijk te maken dat er ergens een energietekort is opgetreden. En als we dat eenmaal weten, dan kunnen we het ook aanpakken!

Als orthomoleculair therapeut volgens kPNI ga ik op zoek naar de oorzaak/oorzaken van symptomen klachten waarmee je worstelt. Ik bekijk hierbij de wisselwerking tussen de verschillende systemen.  ( brein, immuunsysteem, hormonaalsysteem, spijsverteringsysteem,…) OOk de omgeving ( stress, slechte voeding, slechte slaap,…) waarin je je bevindt, is heel belangrijk om mee in kaart te brengen en op zoek te gaan naar de oorzaak van de disbalans.

IMG_4099.JPG